Lifestylemagazine over Noord-Nederland

TikTok Tammo: 'Het ging een eigen leven leiden'

Typetje “Tammo” zag het levenslicht in 2020. 

TikTok Tammo

TikTok Tammo – oftewel Johannes Peetsma (34)– is een wandelende reclamespot voor Groningen Stad en Ommeland is alweer enige tijd een kijkcijferhit op social media. Met z’n liedjes en sketches scoort hij bij jong én oud. In de nieuwste editie van Noorderland kijkt hij terug op het ontstaan van Tammo.

Nait soezen, moar doun

Typetje “Tammo” zag het levenslicht in 2020, tijdens de lockdown. Het lijkt alweer eindeloos lang geleden dat corona ons allen, en artiesten in het bijzonder, in de wurggreep hield. Muzikant Johannes Peetsma kon zoals zoveel vakgenoten geen kant op. Het akoestisch duo The Given Horses dat hij samen met kompaan Marius van der Leij vormde, de coverband Diss Nie Okay waarvan hij deel uitmaakte; alles was plotsklaps tot stilstand gekomen.

‘Corona had een streep gezet door onze optredens. De agenda’s waren leeg.’ Maar Johannes en zijn vrienden waren niet voor één gat te vangen en zetten de schouders onder een eigen social mediabureau. Met andere woorden: nait soezen, moar doun. Zodoende stortte Johannes zich op TikTok, een vooral bij kinderen en jongeren populaire app waarmee je korte video’s van maximaal een paar minuten opneemt. Hier werd Tammo geboren. De platte grapjas die van lekker foute “onder mekaarpraat” uitgroeide tot een ware ambassadeur van Groningen.

Tou nou eem Tammo

Tammo is een wat in onbruik geraakte jongensnaam in Groningen, maar verworden tot – zachtmoedige – belediging. Zegt een Groninger “dikke tammo” tegen je, nou, dan is-ie er wel klaar mee. Vrij vertaald betekent het zoiets als “zoek het uit man”. Of “gekke Henkie”. Hoe dan ook, Tammo (en dan vooral met de nadruk op de Téé en een lange óó) klinkt zo lekker, zo ras-Gronings. En dus duikt-ie veelvuldig op in de spreektaal van vooral jonge locals: Tachtig Tammo! (ofwel: kalm aan) of Ah, tou nou eem Tammo (toe nou even).

Johannes grijnst: ‘Nooit gedacht dat het zo’n vlucht zou nemen. Na een week of vijf dachten we: nou is ’t wel voorbij met Tammo. Maar hij bleek een blijvertje, ik kreeg steeds meer reacties en volgers en het ging een eigen leven leiden.’ Een marketingkanon. Compleet met merchandise: sweaters en T-shirts met opdruk (“aaierbal”, “kon minder”, “dikke bak met bietn”), mutsen voor koude dagen (“trötse Grunneger”), zelf gebrouwen Klokje, sleutelhangers, mosterd, droge worst, eigen ontwikkelde sets met speelkaarten.

Intussen is TikTok Tammo niet meer weg te denken op de schermpjes van onze smartphones, tablets en laptops. Hij maakt ons onregelmatig deelgenoot van zijn bespiegelingen op de wereld en het nieuws van nu.

Verder lezen

Meer lezen? Het volledige interview met Johannes Peetsma verscheen in de nieuwe Kidsspecial van Noorderland. Deze speciale editie is nu te koop via onze webshop en ligt tot 25 juni 2024 in de winkel. Voor deze editie spraken we met de makers van een nieuw kinderboek over Groningse aardbevingen, proeven we Groningse limonade en sommen we de leukste routes en uittips voor de (klein)kinderen op. Haal dit nummer snel in huis!

Mensen
  • Jolanda de Kruyf
  • Marius van der Leij