Suver wil de armoede wegwassen

Zeep maken was bepaald geen gedroomd toekomstbeeld van de zussen, maar het kwam min of meer op hun pad.
Zeepfabriek Suver

Iets puurs maken met ’n Friese twist dat niet alleen goed is voor je eigen lijf, maar ook anderen ver van huis een beter leven bezorgt. Dat is in een notendop de filosofie van twee ondernemende zussen uit Ee, die hun Zeepfabriek Suver inzetten als hulpmiddel om de armoede in de wereld “weg te wassen”.

Ondernemen vanuit het hart door betekenisvol te produceren. Dat is wat Sita (48) en Johanna Veenstra (45) sinds een jaar of twee doen en daar voelen de zussen en zakenpartners zich goed bij. Hun gezamenlijke ambitie – (h)eerlijke, duurzame zeep maken waarvan een belangrijk winstdeel naar het goede doel gaat - krijgt stapsgewijs gestalte, nu het hobbymatig stoeien in de keuken allang is uitgegroeid tot volwaardig bedrijf met productie aan huis. Kleinschaligheid troef. ‘We hoeven echt geen multinational te worden, maar we willen wél zoveel mogelijk mensen bereiken en bewust maken.’

Aangrijpende reis
Zeep maken was bepaald geen gedroomd toekomstbeeld van de zussen, maar het kwam min of meer op hun pad. Voor de directe aanleiding moeten we terug naar de winter van 2017, toen Sita en Johanna met een groepsreis van Compassion naar de Filipijnen trokken, om hun beide “sponsordochters” te ontmoeten. Dat zou het begin inluiden van een even succesvol als onvermoed avontuur. Compassion (Engels voor mededogen) is een internationale, christelijke organisatie die in een groot aantal ontwikkelingslanden kinderen in armoede ondersteunt. ‘Tijdens die reis is iets losgemaakt,’ zegt Sita over hun bezoek en dan zijn ze allebei even stil. De indrukken waren onder hun huid gekropen – ‘straatarme kindertjes op een vuilnisbelt’ - en bij thuiskomst viel het hen zwaar om de draad van het gewone leven weer op te pakken. ‘Het was natuurlijk mooi om te zien hoe onze sponsordochters en hun families geholpen zijn met scholing, medische hulp en hygiëne dankzij onze steun; dat een hele gemeenschap daardoor positief beïnvloed wordt. Maar het was emotioneel ook erg aangrijpend,’ vertelt Johanna. ‘Het kwam zó hard bij ons binnen. Je stapt uit je comfortzone en leert dan wel even relativeren.’

Meer lezen? Dit verhaal verscheen in Noorderland 2020-6. Dit nummer is nu te koop in de winkels en in onze webshop!

Laatste nieuws