Vanaf vandaag speelt de Groningse zanger Arnold Veeman in de nieuwe muziektheatervoorstelling De Grote Vloed in het Groningse dorp Oosterwijtwerd. In de zomereditie van Noorderland spraken we met hem.
Je hebt op allerlei plekken gewoond, zo ook in Groningen. Wat blijft je in Groningen zo aantrekken?
‘Dat verandert heel sterk. Vroeger vond ik Pieterburen te gek, maar het centrumpje met de kroeg en een winkeltje ernaast is nogal toeristisch en commercieel geworden. Oostum vond ik ook een mooi terpdorpje. Uit school in Groningen fietste ik via Garnwerd, en als ik echt gek wilde doen via Feerwerd en Ezinge, met een enorme omweg terug naar Pieterburen. Die regio vind ik nog steeds interessant, het Hogeland en Westerkwartier. En de Stad zelf. Ook die is ontzettend veranderd, maar het studentikoze en bruisende is gebleven. Het jeugdige vind ik aantrekkelijk.’
Je woont nu in het Drentse Borger: in het hart van het hunebedtoerisme. Heb je reuring nodig voor je werk?
‘Nee, ik heb juist rust nodig.’ Hij lacht even en vervolgt: ‘Ik vind het fijn om op te treden en daarbij onder de mensen te zijn, maar verder trek ik me graag terug. Ik ben wel een einzelgänger en kan goed op mezelf zijn. Het liefst zou ik wat rustiger wonen. Ik heb veel spullen, die ik hier kwijt kan, maar als ik dan voor zo’n theaterproductie in Oosterwijtwerd ben… Als ik de kans krijg, zou ik wel weer wat meer die kant op willen.’
De Grote Vloed belooft een een ‘spannende muziektheatervoorstelling over de kracht van water, liefde en opstand’ te zijn. Kun je daar iets meer over vertellen?
‘Een paar weken geleden hebben we de eerste lezing gehad, ik ben nu druk bezig mijn eigen zinnen in te studeren. Het is een verhaal over een meisje dat in de problemen raakt als er een grote vloed aankomt. Iedereen laat z’n werkzaamheden versloffen en geeft elkaar de schuld, en er zit wat romantische spanning in. Het is een historische voorstelling, maar met elementen van nu; een geslaagde combinatie van modern en middeleeuws. De liedteksten kunnen we mogelijk in het Gronings doen, of versimpeld half-Gronings. Daar ben ik niet zo van, maar het kan wel handig zijn om het verhaal duidelijk over te laten komen.’
De Groningse setting biedt kansen voor de taal, toch?
‘Nou, als je liedjes poëtisch vormgeeft, blijkt het Gronings voor de zaal soms lastig te volgen. Sinds een paar jaar schrijf ik mijn eigen liedjes in het Nederlands en ik zie dat het publiek dan toch wakkerder op de stoel zit. In deze theaterproductie is voor een aantal liedjes die ik ga zingen nog geen muziek, daar heb ik een voorstel voor gedaan. Het is nuttig als ik die zelf kan schrijven, omdat ik precies weet wat ik met mijn stem kan. Ik heb de voorkeur om mijn stem te gebruiken op een comfortabele manier, dus niet meer zoveel gas geven als ik vroeger wel gedaan heb; ik heb zelfs in een death metal-band gezeten. Maar ik merk dat ik het fijner vind om te zingen zoals ik nu al 20 jaar met mijn luisterliedjes doe: met het volume van mijn spreekstem.’
Past dat bij je rol in het stuk?
‘Ik speel een aantal verschillende rollen: een burger, kermispresentator, rechter en een rol in het eindlied. Op de kermis zal ik vermoedelijk wel wat meer gas moeten geven. Aankondigen in die stijl is trouwens een vak apart, daarin ben ik me nu aan het verdiepen.’
Moet je je in zo’n productie vooral dienstbaar opstellen of krijg je de ruimte?
‘Ik ben over het algemeen wel iets te artistiek om al te volgzaam te zijn, maar aanwijzingen volg ik graag op in dienst van het grotere geheel. En ik ben dus hard bezig om de tekst erin te krijgen, ook al is er deels nog geen muziek.’
Eerst muziek, dan tekst: je werkt graag in die volgorde?
‘Ja, daartoe ben ik wel geneigd: à la Disney eerst nadenken over de melodieën en hoe harmonieën zich daartoe verhouden. Mijn droom was, en is nog steeds, om orkestrale muziek voor films te maken. En dan bedoel ik niet: wat strijkers eronder zetten en die maar laten dooremmeren, maar mooie muziek maken die goed harmoniseert. Ik krijg vooral verzoeken voor korte films en festivalfilms, vaak met extréém veel drama. Ik zou meer in de arthouse-hoek willen doen. Het mag voor mij wel wat lichtzinniger, met vaart en een duidelijke richting.’
Over De Grote Vloed
Vroeger werden tientallen plaatsen in de provincie Groningen verzwolgen door het water: deze "verdronken dorpen" vormen nu een belangrijke inspiratiebron voor De Grote Vloed, de nieuwste voorstelling van theaterproductie Zummerbühne. Jaarlijks produceren zij, telkens op een andere bijzondere plek in Groningen, een nieuwe voorstelling. In 2022 begon Zummerbühne met Hollands Hoop, met onder andere Marcel Hensema. In 2023 werd het opgevolgd door Ripperda, met cabaretier Bert Visscher in de hoofdrol.
Dit jaar is het de beurt aan De Grote Vloed, een theaterproductie over water, daadkracht en opstand. De voorstelling is te zien van woensdag 14 augustus tot en met zaterdag 14 september bij het dorp Oosterwijtwerd, onder de rook van Appingedam en Loppersum. Naast Arnold Veeman vertolken ook BN’ers Tjebbo Gerritsma, Gustav Borreman en Emma Josten een rol.
- Ankie Lok
- Nienke Maat, Zummerbühne