Ogterop: grande dame van Meppel

In het theater is elke dag anders.

Lees ook

Tekst: Jolanda de Kruyf | Fotografie: Max de Krijger

Zodra de lichten zijn gedimd en het geroezemoes is verstomd golft er opwinding door de klassieke theaterzaal van Ogterop. De bühne zwelt van adrenaline terwijl het publiek wacht op wat komen gaat. Wat brengt de avond? Bulderende lachsalvo’s, indrukwekkende stiltes, kippenvel. In het theater is elke dag anders. Dus zak lekker in het pluche en laat je betoveren door de magische wereld die achter het grote doek schuilgaat.   




Wat is nu precies de magie van het theater? Tja, technisch gezien gewoon een uitgebalanceerde mix van factoren. Professioneel licht en geluid, de juiste tekst, een beetje aardig decor, een vleugje show misschien. Maar de ware betovering zit ‘m in de beleving. In het samenspel tussen publiek en artiest, en een hart vol verwachting en verlangen dat maakt dat theater ontroert. Als het licht dooft en de spot aangaat, regeert de emotie.

‘Het is en blijft voor mij iets fascinerends,’ zegt Ogterop-directeur Natalie Straatman. ‘Overdag staat het theater er maar een beetje leeg bij. De voorbereiding voltrekt zich onzichtbaar voor het publiek. Achter de schermen gebeurt van alles en nog wat, met stekkers en apparaten, decorstukken, maar dát ziet niemand. Het eindresultaat is pas de werkelijke magie. Als om kwart over acht ’s avonds het doek openschuift en daar plots een complete nieuwe wereld staat. Elke dag weer een andere. Dat is de illusie. Voor je ogen gebeurt iets unieks. Een klassiek toneeldrama, pop, cabaret, dans. Hóe dan? Het voelt alsof je naar een truc van Hans Klok zit te kijken; je weet dat hij er hard op heeft geoefend, maar hoe dóet hij het toch…?’  

Natalie Straatman

Brok cultureel erfgoed
Hier voltrekt zich zo’n transformatie. Op de bedrijvige werkplaats in koud licht die de bühne nu is, wordt gerepeteerd voor vanavond. Een kluwen van snoeren, stemmen, rekwisieten. Nog geen spoor van betovering. Natalie Straatman (50) staat zelf even “on stage” en kijkt vanaf deze plek de historische theaterzaal in, waar alles zo lekker over the top goud en rood is wat er blinkt. ‘Hier kan ik mijn hart inleggen,’ zegt de vrouw uit Groningen Stad die al haar hele werkzame leven in de podiumkunsten zit. Ze stapte in het najaar van 2021 binnen bij Ogterop, met een dikke koffer vol ervaring in en bovenal veel passie voor het vak.

Op haar laatste bestemming in Theater de Winsinghhof in Roden was ze drie-en-een-half jaar directeur. ‘Ik heb ook lange tijd bij de Stadsschouwburg in Groningen gewerkt, later kwam Carré in Amsterdam op mijn pad en daarna ben ik voor de liefde weer teruggekeerd naar het noorden.’ Natalie straalt. Want kijk dan om je heen, hoe mooi wil je het hebben? ‘Meppel en Groningen hebben allebei van die prachtige klassieke zalen, zo’n bonbonnière. Daarvan zijn er niet veel meer in Nederland. Die oude theaters ráken mij,’ bekent ze. ‘Denk je eens in: hoeveel geschiedenis ligt hier niet, op deze plek? Dat is een immense brok cultureel erfgoed die we moeten doorgeven aan een nieuwe generatie. Daarom wilde ik graag hier bij Ogterop werken.’

Meer lezen
Verder lezen? Het volledige verhaal over Ogterop verscheen in Noorderland 2022-8. Dit nummer is nu te koop in de winkel en in onze online webshop. In dit nummer zetten we Groninger vrouwen in de spotlights, somden we leuke cadeautjes uit het noorden op en ontdekten we landgoed De Slotplaats in Friesland. Dit – en nog veel meer! – lees je nu in onze nieuwe editie.





Laatste nieuws

Zie ook