Tekst en foto: Fries Museum
Het Fries Museum krijgt een bijzonder schilderij van Rembrandt van Rijn in bruikleen. Zelfportret (1632) komt speciaal voor de tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw naar Leeuwarden. Het werk is onderdeel van de Burrell Collection in Glasgow en is sinds 1727 niet meer in Nederland geweest. Het zelfportret is vanaf 24 november 2018 t/m 17 maart 2019 te zien in Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw in het Fries Museum in Leeuwarden.
Rembrandt voltooide zijn zelfportret in 1632. Begin 18de eeuw dook het werk op in Frankrijk en kwam het in bezit van Louis Philippe II, de Hertog van Orléans. Zijn collectie Vlaamse en Hollandse meesters werd in 1792 verkocht aan de kunsthandelaar Thomas Moore Slade in Londen. Nadat het doek verschillende eigenaren heeft gehad kwam het in 1946 in handen van de Schotse zakenman en filantroop Sir William Burrell, die het vervolgens aan de stad Glasgow schonk. In de tussentijd is het werk nooit meer te zien geweest in Nederland.
Saskia
Eerder maakte het Fries Museum al bekend dat Rembrandts portret van zijn vrouw Saskia Uylenburgh tijdens de tentoonstelling voor het eerst in ruim 250 jaar in Nederland te zien zal zijn. Hiermee haalt het museum twee absolute topstukken van een van de bekendste Nederlandse schilders ooit naar Nederland.
Tentoonstelling
Rembrandt van Rijn en Saskia Uylenburgh vormen de rode draad in een tentoonstelling over het societyhuwelijk in de zeventiende eeuw. Meer dan 250 objecten vertellen hoe lief en leed in die tijd werden gedeeld. Daarbij is aandacht voor alle aspecten van de liefde, van de eerste hofmakerij en overdadige bruiloften tot de donkere kanten van het huwelijk zoals kindersterfte en overspel. Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw toont in totaal 23 werken van de Hollandse meester.
Societyhuwelijk
De tentoonstelling volgt niet alleen het huwelijk van Rembrandt en Saskia, maar geeft ook een inkijkje in de gang van zaken in een societyhuwelijk van de 17de eeuw. Gegraveerde huwelijksharten, schunnige gedichten en schilderijen vol symboliek tonen hoe men in de Gouden Eeuw aankeek tegen liefde, religie en eeuwige trouw. Zo wordt op een werk van Govert Flinck de jonge Suzanna van Baerle afgebeeld met een cupidofontein als bewijs van haar stromende liefde en een groene klimop als symbool voor trouw en standvastigheid.
Ontwerp
In de tentoonstelling die is ontworpen door Peter de Kimpe en Rolf Toxopeus, wordt de bezoeker langs zes zalen meegenomen naar het Nederland van de Gouden Eeuw. Daar wordt duidelijk dat hoewel de omstandigheden verschilden van tegenwoordig, we veel huwelijksgebruiken nog steeds herkennen en gevoelens van liefde en leed tijdloos zijn.