Tekst en foto: Veenkoloniaal Museum
In het Veenkoloniaal Museum in Veendam is van 28 oktober 2018 tot en met 13 januari 2019 de tentoonstelling 'Portretten en Ander Ongemak' van Carola van Wees te zien.
Carole van Wees heeft portretschilderen tot haar passie gemaakt. Niet zo maar portretten, maar portretten ten voeten uit, op ware grootte of zelfs groter. Tijdens haar bezoek aan de Groninger Veenkoloniën en het Veenkoloniaal Museum raakte Carole onder de indruk van de culturele bevlogenheid van de in haar ogen soms te bescheiden Veenkolonialen. Wát een activiteiten en wát een reuring! En dit alles gedragen door enthousiaste mensen. Die verdienen het om te worden geportretteerd, was haar idee. Ten voeten uit. Maar is dat nu wel nodig? Dat is toch pronken met eigen veren? Nou en? Wees zo trots als een pauw!
Met de expositie ‘Portretten en Ander Ongemak: verbonden met de regio’ maakt Carole een statement. Voor eens en voor altijd maakt ze de Groninger Veenkoloniën tijdelijk het middelpunt van de aarde en wordt er ook eenmalig ‘Het Veenkoloniaal Wereldtijdschrift’ uitgegeven. Hierin staan alle tentoongestelde Veenkoloniale portretten afgebeeld, voorzien van een begeleidende tekst. Daarnaast een (gedroomd) interview door Carole van Wees met de legendarische Poolse filosoof, schrijver, fotograaf en schilder Stanislaw Witkacy (1895-1939), wiens theorie over portretkunst haar bijzonder intrigeert.
Carole volgde van 1974 tot 1977 een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem en een vervolgopleiding aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Ze is lid van de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae te Amsterdam. Haar werk is opgenomen in particuliere en openbare collecties, onder andere het Stadhuis van Amsterdam en Museum Henriette Polak te Zutphen.