Om concurrerend te blijven is een fysieke vestiging in Noord-Nederland onvoldoende. Je wilt ook potentiële klanten in andere delen van het land bereiken. Een professioneel development bureau met ervaring in de ontwikkeling van webshops en websites helpt ondernemers hierbij.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F07%2FOL48sDCchm98rR1753707004.png)
Strategie bij de ontwikkeling van een website
Het ontwikkelen van een website vergt een goede voorbereiding. Kijk niet alleen naar de techniek, maar bijvoorbeeld ook naar de branding. Hoe ontwikkel je een merkidentiteit, passend bij de stijl van je fysieke vestiging? Op welke manier zorg je dat je website of webshop vindbaar is voor je doelgroep? Wat zijn de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden bij het ontwerpen van een webshop? Enzovoorts. Dergelijke vragen helpen ondernemers een strategie uit te werken voor de ontwikkeling van hun website.
Zichtbaar zijn op het internet gaat verder dan het ontwikkelen van een website. Kijk ook naar mogelijkheden om kanalen op platforms als Instagram, Facebook en TikTok te starten. Of wees actief op LinkedIn, wanneer de doelgroep voornamelijk uit bedrijven en zakenmensen bestaat.
Aan de slag met een webshop passend bij de doelgroep
De volgende stap is de daadwerkelijke ontwikkeling van een e-commerce webshop. Door dit uit te besteden aan een specialist, kiezen organisaties voor een toekomstbestendig en veilig platform waarop consumenten hun bestellingen kunnen plaatsen. Zelf een webshop ontwikkelen is vaak schier onmogelijk door de beperkte tijd en kennis van ondernemers. Zij richten zich liever op de core business van hun organisatie. Het zou daarbij tot onnodig grote risico’s kunnen leiden als het gaat om de beveiliging van data van consumenten, een beperkte vindbaarheid in de zoekmachine, enzovoorts.
Creëer workflows voor een continue verbetering
Na de livegang van een website of webshop zijn ondernemers er nog niet. Het inrichten van workflows die bijdragen aan een continue verbetering van het gecreëerde platform is essentieel om de concurrentie voor te blijven. Denk aan het verzamelen en analyseren van data binnen de webshop, wat helpt de marketingstrategie effectiever vorm te geven. Of denk aan het creëren van een continue stroom aan nieuwe content op de website. Het helpt bezoekers betrokken te houden bij de website en verbetert daarbij de vindbaarheid ervan. Bij het schrijven van deze teksten is het zaak om rekening te houden met de zoekwoorden die consumenten gebruiken en de intentie erachter. Alleen dan zal de content de juiste doelgroep aanspreken en daarmee effect hebben op het bedrijfsresultaat.
Combineer online en offline uitingen met elkaar
Waar deze workflows voornamelijk gericht zijn op online marketing, blijft ook offline marketing interessant voor bedrijven met een fysieke vestiging in Noord-Nederland. De nieuwe inzichten uit de verzamelde data kunnen hierbij gebruikt worden. Kies bijvoorbeeld voor advertenties in het lokale krantje, adverteer met een reclamebord aan de kant van het sportveld of sponsor een bedrijfsevenement in de regio. Het versterkt de band met de lokale consument en vergroot de zichtbaarheid van een organisatie. De kans dat een consument voor een alternatief elders in Nederland kiest daalt.
De combinatie van online en offline uitingen moet er uiteindelijk voor zorgen dat een consument zeven keer in aanraking komt met het bedrijf. Gemiddeld genomen vertrouwt de consument een bedrijf pas vanaf dat moment voldoende om een dienst of product af te nemen.
- Adobe Stock